Ini jawapan balas GM Coway En Ajib Adi berkenaan isu tahi cicak dalam penapis air Coway

Saya kongsikan feedback dan jawapan dari pihak Coway terhadap tulisan saya di post sebelum ini. Jawapan beliau bertanda ✔️.

------------------

FEEDBACK DAN JAWAPAN

Menerima kunjungan General Manager (GM), En Ajib Adi dan Agen dari Coway yang datang ke rumah.



Kami menerangkan kronologi peristiwa yang berlaku, apa yang menyebabkan post Fb dibuat, dan pandangan-pandangan kami mengenai isu ini.

Antara pandangan yang diutarakan di dalam perbincangan ini :

1. Sememangnya terdapat masalah dari segi 'design' tempat keluar air tersebut yang memungkinkan cicak tersebut masuk, ataupun hidup di dalam ruang tersebut. Bagaimanapun tidak dapat dipastikan bagaimana dan bila cicak tersebut masuk. Dari banyaknya jumlah tahi cicak yang ada, mungkin sahaja cicak tersebut dah berkampung lama. Malah rupa dan warna cicak tersebut juga tidak seperti cicak yang biasa ditemui di rumah2.

✔️Jawapan: Terlebih dahulu kunjungan saya adalah untuk mendapatkan maklumat terlebih dahulu dan saya mengakui lubang pada produk customer lebih besar dari produk lain, kunjungan saya untuk mendapatkan maklumat dahulu dan untuk kami berbincang dengan pihak teknikal dan selepas diteliti sebenarnya ruangan lubang pada tempat keluar air adalah bukan design defect dan ianya adalah di cipta sebagai tempat untuk keluar haba kompressor kerana produk memerlukan ruang tersebut untuk melepaskan haba. ianya ada pada semua produk produk yang mempunyai fungsi sejuk panas dan termasuk dari syarikat jenama lain.

Jadi untuk mengatakan sebab cicak ini kerana design defects adalah tidak tepat. kes ini adalah kes pertama berlaku selepas lebih berjuta-juta produk terjual di seluruh dunia. apa yang saya boleh simpulkan mungkin hanya satu kes begini sahaja dan tidak melibatkan keseluruhan design produk lain. jadi Dr Azrin tak perlu ragu ragu untuk menerima produk baru kami kerana kami menjamin services keseluruhan dan tidak akan berlaku lagi. jadi tindakan mengatakan saya mengakui design defect adalah kurang tepat.

2. Mereka juga mengakui bahagian kompartmen tersebut tidak termasuk di dalam bahagian yang dicuci sewaktu servis biasa oleh cody. Antara tindakan selepas ini adalah mungkin untuk meminta cody turut memeriksa dan mencuci bahagian ini - tetapi memerlukan perbincangan di pihak mereka dan juga berdasarkan permintaan kerana ia hanya boleh dibuka oleh technician dan bukan oleh cody.

✔️Jawapan: tindakan susulan yang kami bincang dan akan kami ambil adalah untuk mencuci ruangan 'mulut keluar air setiap kali cody service melalui heart service. sebenarnya semua jenis penapis air jenama sejuk panas di pasaran mempunyai risiko ini sebab itu Coway hanyalah satu-satu syarikat yang memberikan service setiap dua bulan sekali dan menjamin tiada kejadian seumpama ini berlaku lagi masa hadapan amat berisiko jika produk brand lain terutamanya tanpa service kerap termasuk risiko penapis air kita disservice setiap 4 bulan, 6 bulan atau setahun sekali. bayangkan jika setiap dua bulan ada risiko begini sudah tentu jika jenama 4 , 6 bulan sekali lebih mempyai 2x atau 3x ganda risikonya.

3. Kami dimaklumkan bahawa laporan berkenaan masalah berkaitan mesin ini telahpun dihantar ke jabatan R&D di Korea untuk tindakan selanjutnya.

✔️Komen: Laporan tetap dibuat untuk memberi lebih banyak situasi untum testing dan kami kemungkinan membuat pembagai testing di with pelbagai keadaan rumah pelanggan dan bagaimana mengelakkan mereka begitu tertarik kepada produk Coway tetapi masih mengekalkan rasa sedap air Coway dan semua kemungkinan untuk termasuk testing dalam situasi pesekitaran.. air Coway memang sedia maklum sangat sedap dan salah satu filter dalamannya menggunakan unsur tempurung kelapa dan sudah tentu rasanya lebih sedap dari biasa.

4. Pandangan kami, 'Damage control' gagal di pihak syarikat disebabkan oleh kakitangan yang membuat kerja semata-mata 'mengikut buku' dan tidak mengambil kira 'the bigger picture' ketika memberi maklumbalas kepada kami sebagai pengadu. Keadaan ini diburukkan lagi oleh respon dan komen-komen dari agen-agen yang terlalu defensif di dalam pos di facebook.

✔️Komen: untuk perkara itu kami lebih suka berdepan dan mendengar sendiri masalah dan kami menggelakkan menggunakan secial media, kami juga berharap kepada para agen supaya tidak komen sesuatu yang belum pasti kepada pelanggan. juga pada pelanggan komen sesuatu yang tidak betul kepada Coway. Apabila datang satu berita maka mengikut adab kita harus menyelidiki sebelum komen. Kami juga mencadangkan beberapa situasi penyelasaian kepada pihak pelanggan dan menunggu respon pilihan dari pelanggan. kedatangan saya tempoh hari untuk mengambil maklumat terus dalam memberikan service yang lebih baik kepada pelanggan setia kami. InshaAllah

5. Kes kami ini boleh menjadi 'case study' yang baik bagi mereka belajar menangani aduan pelanggan, dan menjadi petunjuk betapa pentingnya syarikat untuk melatih agen-agen ini. Tanpa mereka sedari, mereka sebenarnya merupakan duta kepada syarikat, dan sikap serta tindakbalas mereka akan ditafsirkan sebagai sikap dan tindakbalas syarikat oleh masyarakat.

✔️Jawapan: Setiap kes dan pandangan pelanggan kami ambil dan kami gunakan untuk memberi service yang lebih baik kepada pelanggan seterusnya memberi syarikat dalam perjalanan menuju ke syarikat 100 tahun, tanpa sokongan dan feedback pelanggan kami tidak mampu untuk menjadi jenapa no1 di Korea dan malaysia. Kami mendengar dan memahami anda kerana kami juga pengguna seperti anda

Secara keseluruhannya, kami mendapati Dr Azrin & Puan Huda sangat ikhlas dalam memberi pandangan. kami juga menghargai kesetiaan mereka sebagai pengguna Coway yang setia , malah mereka juga ada menyatakan minat untuk install satu lagi outdoor filter di luar rumah mereka.

Saya sendiri boleh rasa keikhlasan dan niat baik mereka dan juga feedback mereka adalah untuk Coway dan agen Coway memberi service yang lebih baik dan melangkaui jangkaan customers.
pengguna - pengguna lain usah risau kerana saya sendiri adalah pengguna produk sama juga. semua agent Coway juga pengguna produk Coway yang pertama menggunakan dan minum produk yang sama juga setiap hari.

Untuk pelanggan lain :
Jangan bimbang? Usah risau yang best Cody semasa service akan mencuci produk setiap kali dua bulan sekali sehingga sangat berpuas hati. ya ! Coway adalah satu satu nya service paling kerap dalam pasaran iaitu 6 kali setahun. walaupun kes cicak adalah bergantung kepada banyak faktor tetapi Cody tetap akan memberi service lebih kepada anda..

Cody akan buka dan bersihkan didepan anda sehingga anda benar- benar yakin.

Kami sangat menghargai pandangan Dr Azrin dan Puan Huda dan hal ini telah diselesaikan dengan baik. kami berharap isu ini tidak berterusan di social media sehingga menimbulkan salah faham dan keadaan yang tidak baik terutamanya bahagian komen dan mereka yang baru masuk dalam isu ini.

Semoga Allah merahmati kita semua
Terima kasih



GM Ajib Adi
#inestProTeam

Contact No: 019-9009228
email : mohdnajib@coway.com.my
& ajib.coway@gmail.com




-- ADVERTORIAL --




Share on Google Plus

SOTONG KICAP

Blog yang memaparkan informasi terkini berkaitan politik, hiburan, isu semasa dan sebagainya untuk tatapan semua. Kami tidak bertanggungjawab terhadap sebarang pandangan ataupun maklumat yang disediakan.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

1 comments :

  1. X nak pasang coway..waktu servis..x nak datang..servisman janji nk datang tapi tak datang2..buat repot pun xde hasil..memang x akan rekemen coway kepada sesiapa

    BalasPadam