RISIKO BELI RUMAH SECARA SAMBUNG BAYAR ANSURAN PINJAMAN PERUMAHAN PENJUAL

Sekarang ni ada pula orang yang beli rumah secara sambung bayar ansuran pinjaman perumahan penjual.

Misalnya, A masih mempunyai baki pinjaman perumahan dengan Bank XYZ sebanyak RM200K. Beliau jual rumah tersebut kepada B dengan harga RM250K. B akan membayar deposit (baki beza) harga jual beli sebanyak RM50K kepada A. Bakinya, B akan jelaskannya secara sambung bayar ansuran bulanan pinjaman rumah A tersebut sehingga selesai.

Sebagai balasan, kedua-duanya menandatangani satu perjanjian jual beli bersyarat dan A memberi kebenaran kepada B untuk mendiami rumah tersebut sehingga habis bayar. Selepas habis bayar barulah pindah milik dibuat kepada B.

Biasanya modus operandi jual beli rumah sedemikian di praktiskan oleh penjual yang mempunyai masalah kewangan dan perlukan wang tunai segera. Dan pembeli pula menghadapi masalah kelulusan pinjaman bank.
Antara risiko membeli rumah menggunakan pendekatan sedemikian adalah :


  1. Perjanjian jual beli sedemikian bukanlah satu jenis transaksi jual beli yang biasa dan ianya bertentangan dengan amalan guaman jual beli hartanah biasa yang ditetapkan oleh prosedur perundangan.
  2. Penjual masih mempunyai tanggungjawab dan liabiliti terhadap bank untuk menjelaskan pinjaman perumahan tersebut, walaupun kononnya tanggungjawab itu telah dipindahkan kepada pembeli. Sekiranya pembeli gagal menjelaskan bayaran ansuran bulanan tersebut kepada bank sebagaiman yang ditetapkan, bank tetap akan mengambil tindakan terhadap penjual, bukannya kepada pembeli. Bank tidak ada locus standi untuk tuntut dengan pembeli kerana perjanjian pinjaman perumahan sebelum ini adalah antara penjual dan bank.
  3. Sekiranya pembeli tidak menjelaskan bayaran ansuran bulanan, bank berhak untuk ambil tindakan/ prosiding lelongan terhadap rumah tersebut.
  4. Selagi pinjaman tidak dijelaskan sepenuhnya, urusan pindahmilik tidak boleh dibuat daripada penjual kepada pembeli, kerana geran asal rumah tersebut masih dipegang oleh bank.
  5. Sekiranya penjual meninggal dunia semasa transaksi tersebut berkuatkuasa, rumah tersebut masih akan dikira sebagai harta pusaka penjual kerana di dalam geran masih lagi atas nama penjual. Maka waris penjual masih berhak menuntut terhadap rumah tersebut.
  6. Walaupun ada perjanjian jual beli dan sebagainya, perjanjian tersebut masih perlu disahkan di mahkamah terutamanya apabila ianya melibatkan dispute diantara mana-mana pihak kelak. Dan pastinya, untuk menguatkuasakan perjanjian tersebut, ia akan melibatkan kos guaman yang besar dan masa yang lama.
  7. Sekiranya berlaku dispute pastinya ia akan melibatkan isu yang complicated untuk diselesaikan. Pembeli pasti seboleh yang mungkin tidak akan serahkan balik rumah yang telah beliau diami tersebut kepada penjual atas alasan beliau telah jelaskan bayaran ansuran bulanan pinjaman perumahan penjual kepada bank. Manakala penjual atau waris beliau pula pasti akan mendakwa yang beliau tetap ada hak terhadap rumah tersebut kerana dalam geran masih nama beliau. Jadi jika ini berlaku jalan penyelesaiannya adalah melalui proses mahkamah. Apabila melibatkan proses mahkamah sudah pasti ianya melibatkan kos guaman yang besar dan masa yang lama. Dan keputusan mahkamah sudah pasti akan berpihak kepada salah satu pihak sahaja.

Maka berdasarkan alasan diatas, elakkanlah daripada terlibat dengan jual beli rumah menggunakan cara tersebut. Anda mungkin dapat selesaikan masalah anda dalam jangka masa pendek tetapi dalam jangka masa panjang ia akan menjadi bala pula kepada anda.

Oleh:
SALKUKHAIRI ABD SUKOR 
Presiden
Persatuan Guaman Hartanah Malaysia (HartaGuam)

Share on Google Plus

SOTONG KICAP

Blog yang memaparkan informasi terkini berkaitan politik, hiburan, isu semasa dan sebagainya untuk tatapan semua. Kami tidak bertanggungjawab terhadap sebarang pandangan ataupun maklumat yang disediakan.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Catat Ulasan